10 lutego 2015

Był sobie chłopiec - Nick Hornby



Tytuł oryginalny: About a boy
Wydawnictwo: Zysk  S-ka
Rok wydania: 1998
Rok polskiego wydania: 2000
Stron: 308






Przyznaję się bez bicia, że czytałam tę książkę parę lat temu i zupełnie wyleciały mi z głowy szczegóły, możecie myśleć, że to nie najlepiej świadczy o książce, skoro jej nie pamiętam, ale niestety to jedynie źle świadczy o mojej pamięci. Postanowiłam odświeżyć sobie Nicka Hornby'ego, przy małych porządkach odnalazłam w domu trzy książki tego autora, co może świadczyć o tym, że lubię jego styl, lub książki były w promocyjnej cenie. 

Nick Hornby ma bardzo specyficzny sposób pisania, a jego bohaterowie to mocno zakręceni ludzie, którzy nie przebierają w słowach. Był sobie chłopiec to opowieść o Willu, który był dorosły, choć przypominał nastolatka i dwunastoletnim Marcusie, który zachowywał się ( na swój oryginalny sposób ) jak dorosły. Ich znajomość zaczęła się w Dniu Martwej Kaczki i nie wiadomo kiedy, stali się przyjaciółmi. Uwielbiam Marcusa, który prowadzi niestandardowe konwersacje i który pod wpływem zasad swojej mamy, nie przypomina normalnego nastolatka, a co najlepsze w ogóle tego nie dostrzega.  W powieście odnajdziemy również ciekawe bohaterki, czyli matkę Marcusa, Fionę i fankę Kurta Cobaina, Ellie. 


Will ( Hugh Grant ) i Marcus ( Nicholas Hoult )
Był sobie chłopiec to humor przeplatający się z mądrościami życiowymi. Bohaterowie irytują swoim zachowaniem, ale po głębszym zastanowieniu wzbudzają współczucie. Myślę, że jest to książka dla osób, które lubią lekkie, ale ciekawe historie, bez przesłodzenia czy przewidywalności. Ja na pewno sięgnę po kolejne książki Nicka Hornby'ego, żeby przekonać się w jakim kierunku poszybowała jego wyobraźnia. 

6 komentarzy:

  1. Widziałam film i nie miałam pojęcia że powstał na podstawie książki. Muszę się za nią rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okazuje się, że większość filmów została nakręcona na podstawie książek :)

      Usuń
  2. Miałam tą książkę, ale ją sprzedałam, bo jakoś mi nie pasowała :) pamiętam, że była i druga część "Była sobie żona" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie słyszałam wcześniej o drugiej części :)

      Usuń
  3. Mam inną książkę tego autora, tylko teraz nie pamiętam jej tytułu. Słyszałam o filmie, i nie wiedziałam, że jest jeszcze książka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie przeczytam, już dawno miałam ją w planach :) Filmu też jeszcze nie znam :)

    OdpowiedzUsuń